2.0
Ja, dat heb je met modetermen: de term wordt massaal opgepikt en iedereen geeft er vervolgens zijn eigen invulling aan. Het 2.0-label is zo mogelijk de overtreffende trap van dit verschijnsel. In feite betekent het natuurlijk niets meer en minder dan: beter, de volgende stap in de ontwikkeling. En dat kun je overal op toepassen, zoals een simpele zoekactie op internet uitwijst: ambtenaar 2.0, medicine 2.0, journalism 2.0, klussen met koen 2.0. Een kwestie van tijd voor iemand kantklossen 2.0 en linedancing 2.0 verzint. En natuurlijk komt al snel 3.0 om de hoek kijken enzovoort.
archief 2.0
Maar goed, als je er serieus naar kijkt dan bestaat archief 2.0 uit twee polen: toeters en bellen en je anders opstellen (deze slogan kan tegen overmaking van een redelijk bedrag aan auteurskosten hergebruikt worden, ik heb er namelijk best wel lang over nagedacht, dus daar moet iets tegenover staan ;-))). Het een kan niet zonder het ander: je kunt wel allerlei mooie nieuwe snufjes op je website gooien, maar dat houdt ook in dat je anders moet gaan werken. Het lijkt erop dat in de praktijk vaak de nadruk op de toeters en bellen, een typisch geval van windowdressing in de trant van "kijk ons eens hippe nieuwe dingen doen". Als het echter slechts om een facade gaat en er geen commitment achter zit, dan zijn dit soort initiatieven gedoemd om te mislukken. Conclusie: mentaliteitsverandering is de essentie, maar kan alleen worden bereikt door praktijkervaring op te doen, dus doorgaan met spelen, knutselen en klooien en ... natuurlijk allemaal het manifest voor de archivaris 2.0 uit het hoofd leren.
Alle gekheid op een stokje, ik denk dat we het allemaal erover eens zijn dat het archiefwezen snel op de voortrazende internettrein moet springen en liefst over moet stappen van het aloude web 1.0-boemeltje naar de intercity van web 2.0 (om maar te zwijgen van de web 3.0 HSL). Dat dat met horten en stoten gaat en dat er heel veel hobbels en kuilen moeten worden overwonnen is niet meer dan normaal. Dus laten we indachtig de mantra pleiten voor nieuwe diensten en nieuwe manieren om diensten aan te bieden, ook al bieden sommige van mijn collega's weerstand en vooral de nuttige dingen die we de afgelopen 22 dingen zijn tegengekomen (en dat waren ze natuurlijk lang niet allemaal) propageren en proberen toe te passen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Mooi gezegd, en mooie vergelijking zo, met die treintjes.
Ik denk dat je het als volgt kunt stellen: je kunt heel erg '2.0' zijn zonder al die nieuwe tools, maar die nieuwe tools maken het er wel eenvoudiger op.
Het aloude gezegde dat het middel het doel niet is.
Dat de cursus wel rond bepaalde tools is gebouwd heeft te maken met het feit dat aan de hand van die tools allerlei voorbeelden de revue kunnen passeren van waar een nieuwe houding en mentaliteit toe kunnen leiden.
Tools zijn dan een handige kapstok voor de cursus om de wérkelijke boodschap over te dragen.
"Heeft u ook gevulde koeken?"
Tja, als ik mijn bijdrage herlees dan denk ik dat ik me tijdens het schrijven op de preekstoel moet hebben gewaand. En dan te bedenken dat ik nog een evaluatie van de hele cursus moet schrijven en hiermee bij nader inzien al een hele hoop van mijn kruit heb verschoten.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb ook geen kritiek op de opzet van de cursus, maar hef alleen het belerende vingertje om de grotere lijn nog eens te benadrukken. En ik denk dat we het daar roerend over eens zijn.
Ik heb overigens alleen taaitaai in huis ;-)
@Anton: Dat van die preekstoel was me niet opgevallen, maar als je het zelf zo stelt, dan zal het wel waar zijn! ;-)
En wat die grote lijn betreft: ik kijk uit naar je blogtekst over Ding 23 - zag dat die er ook al was, dus ga hem gelijk lezen.
Goed gesproken toch, en het is me wel duidelijk dat je volop committment zit om die omslag, die verandering in te gaan.
Wat kost het om die quote van je te gebruiken???
Die tools die de site zo hip maken, is dat niet meer een kwestie van goed vormgeven? Dingen als RSS, een blog, userinteractie ... het kan op een mooie natuurlijk manier worden ingebed in de website, zonder dat het eruit ziet dat de content elders vandaan komt. En inderdaad blijft het om de inhoud gaan. Die van het archief zelf, verrijkt met info van de gebruikers.
Een reactie posten